Sunday, April 22, 2018

KJØPE BEDRIFT – 3 AVGJØRENDE SPØRSMÅL!


Selg bedriften din i Norge


KJØPE BEDRIFT? MANGE BEDRIFTER ER FOR SALG NÅ. SKAL DU KJØPE BEDRIFT? DE 3 VIKTIGSTE SPØRSMÅLENE DU MÅ BESVARE:
  • Er du riktig kjøper av bedrift? Er du egnet?
  • Er dette en mulighet for deg?
  • Er prisen og betingelsene akseptable?
De siste 10 årene har vi i Eierskiftesenter møtt flere tusen SMB eiere i våre eiermøter. Bruk vår 3-punkts modell for å finne ut om du skal kjøpe bedrift eller ikke.

Essensen i 3-punktsmodellen: Er du den rette til å høste akkurat denne muligheten innenfor den prisen og de betingelsene du og selger blir enige om?

1 / KJØPE BEDRIFT- ER DU EGNET?


Start med å analysere deg selv og din situasjon. Start med å svare på spørsmålene nedenfor:
  • Har jeg tilstrekkelig energi, kunnskap, ressurser og vilje til å drive en bedrift?
  • Er dette riktig timing for meg?
  • Skal jeg kjøpe alene eller sammen med andre. Team er bedre enn solo
  • Har jeg støtte på hjemmebane for oppkjøpet?
  • Har jeg nok penger, eller mulighet til å skaffe nødvendige midler?
  • Har jeg tilgang på kompetanse på områder hvor jeg selv mangler kunnskap?
Alt trenger ikke være på plass på dag en. Du utvikler deg underveis!

2 / RIKTIG BEDRIFT FOR DEG?

Hvem er du, hvem kjøper? De som kjøper bedrifter i Norge er ledende ansatte som vil bli medeiere, SMB eiere som vil ekspandere og team/enkeltpersoner som ønsker å kjøpe en bedrift. Øvrige typer kjøpere er finansielle investorer/fond og store norske og internasjonale bedrifter. Les også om hvordan du maksimerer verdien når du skal selge bedrift. 


I punkt 2.1 nedenfor finner du tips til ledelsen som planlegger å kjøpe sin arbeidsgiver.

I punkt 2.2 beskriver hvordan du som leter etter en bedrift å kjøpe, kan finne en bedrift som matcher ditt behov.


2.1 / LEDELSEN KJØPER


Det kan ofte være en fordel at ledelsen kjøper bedriften (Management Buy Out - MBO). Nedenfor noen tips til ledende ansatte som skal kjøpe bedriften de jobber i:
  • Ledelsen kan være den beste fremtidige eier for bedriften fordi den har eierskapsfortrinn som kompetanse og nettverk.
  • Dagens eier og selger har stor tillit til ledelsen og ofte har eieren et personlig ønske om at de overtar bedriften.
  • Selskapet vil ofte fremstå ganske likt etter overtakelsen. Brandet beholdes, bedriften forblir på samme sted osv. Dagens eier kan tillegge dette stor vekt
  • Prisen kan bli like høy som for andre alternativer forutsatt at selger er villig til få betaling over tid.
  • Det er liten tilgang på investeringskapital for MBO av mindre bedrifter. Men det finnes kreative teknikker for finansiering
  • Vær tålmodig. Denne type prossesser tar tid.
  • Overtakelsen kan foregå på en smidig måte. Ledelsen har god kjennskap til bedriften og risikoen
  • Det er ikke behov for en omfattende due diligence. Avtalen kan i stor grad tilpasses partene.
  • En trussel for dagens eier er at ledelsen slutter. Bedriftens verdi er i stor grad knyttet opp til ledelsen og nøkkelansatte.
  • Finn en rådgiver som kan sikre en god prosess. Rådgiveren må kunne skape nødvendig tillit for at prisen er riktig og at finansieringsløsningen er god.
Vær oppmerksom på at lojaliteten til ledelsen skifter - fra ansatt til forhandlingsmotpart.


2.2 / FINN RIKTIG BEDRIFT


Før du starter jakten på en bedrift å kjøpe, lag deg en søkeprofil. Med det menes en spesifikasjon på hva du leter etter. Spesifikasjonen må ta utgangspunkt i deg, dine forutsetninger og hva du skal bidra med. Du søker etter en bedrift hvor du den rette til å høste akkurat denne bedriftens potensiale i markedet.
Nedenfor et tenkt eksempel på en søkeprofil for å kjøpe bedrift:
  • Type bedrift; Snekkerbedrift
  • Marked og kunder; Bedrifter i Tønsberg og omegn med behov for snekkertjenester
  • Markedsprofil og brand; Vel anerkjent innenfor sitt segment
  • Din rolle i bedriften; Daglig leder og eier/deleier
  • Familiære forhold; Eventuell deltakelse fra noen i din familie
  • Avgrensninger; Forhold ved bedriftskandidater som er uønsket
  • Utregning av pristak 1.500 000 kr. Dette beregnes slik: 500.000 egenkapital + 500.000 i Lån fra Innovasjon Norge lån/medinvestor + 500.000 selgerfinansiering.
  • Dine ressursbehov nå; Egenkapital, lån samt kompetanse på nettprofilering av snekkertjenester og advokat for avtalen.
  • Ditt unike bidrag til vekst etter kjøpet: Høy tilstedeværelse på nettet samt personlig markedsføring gjennom egne kontakter og partnere
Når type bedrift er spesifisert, starter ditt søket. Du kan:
  • Kontakte bedrifter/meglere som annonserer bedrifter for salg
  • Finne bedrifter gjennom aktivt søk
               -Søke selv
               -Engasjere spesialist på søk

Ta kontakt med flere potensielle selgere parallelt. Husk, de beste kjøpene annonseres ikke!


3 / EN MULIGHET FOR DEG?


Prisen avhenger av hvilket fremtidige potensiale du kan høste ved kjøpe av bedrift. Du må kunne se konkrete gevinster raskt. Hvilke muligheter ser du? Hvordan vet du at du kan realisere dette potensialet?
Du må være komfortabel med risikoen ved å kjøpe bedriften. Risikoen for hendelse = sannsynlighet * konsekvens
Selgeren vet alt, du vet nesten ingenting. Ikke kjøpe “katta i sekken”. Vurder nøye bedriften du skal kjøpe og selgeren. Nedenfor noen stikkord til din vurdering (due diligence).
  • Du må vite hva du skal spørre om og hvor du skal lete. Spør mye!
  • Har du tillit til selgeren? Sjekk referanser. Holder selger avtaler?
  • Hva er den egentlige motivasjonen bak salget?
  • Er virksomheten avhengig av noen nøkkelmedarbeidere som ikke skal jobbe i bedriften etter transaksjonen? Hva skjer når nøkkelmedarbeidere er på ferie?
  • Analyser kontantstrømmen fra drift (ikke bare resultatet) og regnskapet
  • Gjør en stresstest med 25% lavere salg
  • Hvem er kundene og hvorfor kjøper de produktet. Snakk med andre kunder enn de som selgeren håndplukker til deg
  • Hvor sikkert er det at kundene vil fortsette å kjøpe? Finnes det noen form for kundelim?
  • Hvordan er bedriften posisjonert i forhold til de store endringene drevet fram av nettet?
  • Alle typer formaliteter som avtaler, kontrakter, forsikringer osv
  • Finnes det skjeletter i skapet som uenigheter, skattesaker, konflikter om rettigheter, ansattesaker, forurensing ol
  • Hvordan er muligheten for å selge bedriften etter at du har kjøpt?
  • Sjekk at regnskapet er oppdatert og godkjent av revisor på overtakelsesdato. Det er ikke nok med siste årsregnskap. Mye kan ha skjedd etter 31.12.

4 / DEALEN


Et eierskifte er psykologiske prosesser. Selger trenger tid for å selge livsverket. Kjøpere har behov for trygghet for at oppkjøpet er riktig. Dette er naturlige modningsprosesser. Ikke gi opp!
Det finnes tre typer prosesser for kjøp av bedrift – kjøperdrevet, balansert og selgerdrevet. Ved forhandlinger, forstå deg selv først, deretter prøv å forstå motparten. Her noen stikkord for en god deal for deg som kjøper:
  • Tommelfingerregel pris: normalisert driftsresultat * 3-5 (avhenger av bransje og vekst-potensial). Sjekk prisnivået for denne type bedriftskjøp.
  • Transaksjonsmodell/avtaler/dealen er ofte vel så viktig som pris
  • Du kjøper alltid fremtiden, men forhandler ofte på historiske tall
  • Etabler felles mål for kjøper og selger slik at dere samarbeider mht overlevering.
  • Etabler risikoreduserende mekanismer. Selgeren må bidra til at kjøper oppnår suksess. Betaling av selgerkreditten gjøres avhengig av hvordan bedriften utvikler seg
  • Sikre at nøkkelkunder, ansatte og viktige eiendeler forblir i bedriften
  • Lag en skattegunstig oppgjørsmodell gjennom holdingselskap
  • Har selger spesielle krav, still samme krav tilbake.
  • Vurder om kjøp av innmat kan gi gunstige avskrivningsmuligheter
  • Bruk advokat som har bred erfaring med kjøp av bedrifter
Den gode dealen skapes i oppkjøpet. Riktig kjøpsprosess er avgjørende.Det er ikke mangel på oppkjøps-cases i Norge nå. Er du i tvil, ikke kjøp. Gå til neste deal.


Hvis du ikke kan se denne videoen her, kan du klikke på linken under for å se KJØPE BEDRIFT - 3 AVGJØRENDE SPØRSMÅL! på min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/watch?v=aEayLw21aXU&feature=youtu.be

No comments:

Post a Comment